Neverili by ste ale je to už 11 rokov, odkedy sa život v meste presunul na nábrežie Dunaja a Eurovea sa stala obľúbenou destináciou, kde nielen radi nakupujete, ale aj trávite spoločné chvíle. Niet sa čo čudovať, toto miesto bolo k tomu historicky predurčené! Vedeli ste, že presne tu sa nakupovalo a predávalo už pred 100 rokmi? Živý a čulý ruch, stánky plné rozličného tovaru a ambiciózni obchodníci v tom čase vytvárali z Bratislavy zaujímavú obchodnú zastávku pre lode plaviace sa po Dunaji. Rieka, ktorá spája krajiny naprieč Európou dopomohla získať Bratislave slávu a bohatú históriu. Územie, kde dnes stojí Eurovea, má v sebe silného obchodného ducha.

Foto: @metthouse_movie
Prístav a pýcha československého hospodárstva
Na ľavom brehu Dunaja, mieste kde dnes stojí Eurovea, sa v minulosti nachádzal areál prístavu pre obsluhovanie lodnej dopravy. Bol súčasťou rozsiahleho komplexu prístavov, ktorý vznikol krátko po rozpade Rakúsko-Uhorska. Prístav zabezpečoval značnú časť prepravy tovaru z Československa cez Budapešť, Viedeň a do krajín Balkánu. V tom čase tu sídlilo množstvo technických a administratívnych budov, dokonca aj colnica.

Úspešný „orientálny“ veľtrh na modrom Dunaji
Krátko po premenovaní Pressburgu či Prešporku na Bratislavu sa presne v týchto miestach v auguste 1921 uskutočnil prvý tzv. Orientálny veľtrh. V areáli prístaviska prezentovalo na ploche približne 1500 metrov štvorcových svoje výrobky takmer rovnaký počet vystavovateľov. Návštevnosť a dopyt po výrobkoch boli obrovské a veľtrh zožal veľký úspech nielen doma, ale aj v zahraničí. Keďže označenie „orientálny“ si zahraniční obchodníci spájali s ďalekým východom, postupne ho premenovali na Medzinárodný dunajský veľtrh, o ktorom ste už určite počuli, alebo čítali.

Vojna a lodná doprava na ústupe
Územie medzi Starým mostom a Mostom Apollo malo výlučne industriálny charakter. Severne za prístavom stáli mnohé fabriky, ktoré vyrábali napríklad káble, nite a textil. Sídlila tu aj rafinéria minerálnych olejov, podľa ktorej dostal most Apollo svoje pomenovanie. Pred skončením druhej svetovej vojny bolo toto územie značne zdevastované. Produkcia v krajine poklesla, a tak už ani prístavisko nepotrebovalo také veľké kapacity. Jeho areál v tejto časti mesta postupne strácal svoje opodstatnenie a začal chátrať.


Brownfield s divadelníkmi či Rossom z Priateľov
Kedysi úspešná priemyselná zóna s prístaviskom sa tak rok po roku začala meniť na „miesto duchov“. Zničené a zanedbané budovy boli väčšinou prázdne, prinajlepšom v nich mali svoje dielne automechanici či iní drobní majstri. V jednej z nich dokonca sídlilo známe Divadlo Stoka a krčma s rovnakým názvom. Okolie polorozpadnutej budovy Skladu č. 7 dokonca zaujalo amerických filmárov, ktorí tu natáčali zábery zbombardovanej Varšavy pre film Povstanie, v ktorom hlavnú úlohu stvárnil herec David Schwimmer, známy ako Ross zo seriálu Priatelia.

Nekonečný príbeh „národného kultúrneho stánku“
Akoby kliatbu tohto územia ilustrovala aj nekonečná výstavba novej budovy Slovenského národného divadla, ktorá pre rôzne komplikácie trvala až 20 rokov. V tom čase boli jednotlivé súbory roztrúsené v rôznych budovách v rámci mesta a na konci 50. rokov sa začalo uvažovať o ich zlúčenie pod jednu strechu. V 60. rokoch rozhodli o lokalite, na konci 70. vyhlásili súťaž a na začiatku 80. vybrali jeden z 51 návrhov, ktorého autormi sú Peter Bauer, Martin Kusý a Pavol Paňák. Ich filozofiou bolo, že divadlo má byť „otvorenou náručou pre svojich návštevníkov“. S výstavbou sa začalo už v roku 1986.

S novým miléniom prichádza nová nádej, špecialisti na pretváranie európskych brownfieldov
V posledných desaťročiach 20. storočia územie definitívne stratilo svoj charakter a mesto hľadalo spôsoby, ako doň opäť vrátiť život a čo najefektívnejšie využiť túto strategickú polohu. Keďže pozemky štvrte spadajú do katastrov dvoch mestských častí, hľadanie optimálneho riešenia bolo ťažšie a predstavy jednotlivých úradov rôzne. V roku 2003 sa však mesto rozhodlo pozemky predať írskej investičnej skupine Ballymore Properties, ktorá je známa pretváraním nevyužívaných industriálnych štvrtí na moderné mestské centrá, kombinujúce bývanie, obchod, služby, administratívu a oddych. So špecializáciou na prístavy a lokality v blízkosti riek. V roku 2005 predstavili projekt Eurovea, ktorým na 100% naplnili svoje poslanie.
Tisícky stavbárov v „nonstop“ nasadení
Projekt Eurovea získal stavebné povolenie v júni 2006 a už o dva dni na sa na pozemku začalo tvrdo pracovať. Najprv sa museli popasovať s požiadavkou mesta, vybudovať účinnú protipovodňovú ochranu, čo si vyžadovalo vybetónovanie 13 metrov hlbokej podzemnej steny, ktorá oddeľuje Dunaj a jeho spodné vody od zvyšku centra, predovšetkým podzemných garáží a obchodov na mínus prvom podlaží. V prípade väčších záplav je možné na múr pripevniť pol metra vysokú mobilnú zábranu. Ukázalo sa, že to zvládli bravúrne a keď v júni 2013 čelila celá Bratislava záplavám, v podzemných garážach Eurovea nebola ani kvapka vody.
Prístav sa na pár rokov zmenil na obrovské stavenisko, na ktorom s nasadením pracovalo až 3 500 pracovníkov sedem dní v týždni, 24 hodín denne. Použité boli najmodernejšie technológie a postupy, kvalitné materiály zo Slovenska, ale aj zo zahraničia. Dokonca tu bol použitý aj najväčší autožeriav, ktorý dokáže zdvihnúť 500-tonový náklad až do výšky 140 metrov, ktorý priviezlo až štrnásť kamiónov. Vďaka obrovskému pracovnému nasadeniu týchto pracovníkov sa hrubú stavbu podarilo dokončiť už v roku 2008.





Jar, ktorá navždy zmenila metropolu Slovenska
Rok 2010 znamenal pre Bratislavu, jej obyvateľov a návštevníkov, začiatok úplne novej éry. Po dlhých desaťročiach získalo mesto dimenziu modernej európskej metropoly. V piatok 26. marca prebehlo slávnostné otvorenie novej mestskej štvrti na ľavom brehu Dunaja s najmodernejším obchodným centrom v strednej Európe, ktorého súčasťou je aj luxusný hotel Sheraton. Mesto zároveň získalo nové námestie, ktoré ešte viac podčiarklo vznešenosť Slovenského národného divadla, ale aj nádhernú nábrežnú promenádu, ktorá si okamžite získala srdcia všetkých návštevníkov.



Promenáda spojila rieku s človekom
Možno ste sa nad tým ešte nezamýšľali, ale genius loci Eurovea nespočíva len v rozmanitej histórii miesta, na ktorom bola postavená, ale aj na jedinečnej promenáde pri Dunaji. Tá je na ľavom brehu prakticky jediným miestom s priamym prístupom k Dunaju v Bratislave. Protipovodňový múr, tiahnúci sa od Mosta Lafranconi až po Starý most, vytvára pomyselnú bariéru medzi človekom a riekou a spôsobuje, že Dunaj Bratislavu skôr rozdeľuje, ako spája. Pritom v zahraničí je trendom rieky neoddeľovať, ale naopak – čo najviac ich zahrnúť do verejných priestorov, ktoré sa vďaka nim rozvíjajú a naberajú na kvalite. Dokazuje to aj promenáda pri Eurovea, ktorá je v hlavnom meste jedinou svojho druhu. Toto obľúbené miesto počas teplých mesiacov navštevujú rodiny, zaľúbené páriky, priatelia či kolegovia. Len tak posedávať na upravenom trávniku a sledovať pokojný tok európskeho veľtoku vás skutočne nabije energiou.


Ešte väčšia, ešte krajšia
Úspech obľúbeného shoppingu potvrdzuje aj očakávané dokončenie rozšírenia, ktoré je naplánované na rok 2022. Predĺži sa nábrežena promenáda, ktorej súčasťou bude aj park, vznikne spolu 85 000 štvorcových metrov nákupných priestorov a takmer 65 gastro prevádzok. Moderný dizajn, svetové značky, predĺžená promenáda a nový koncept Food Hall je len pár z mnohých dôvodov, prečo sa na novú Eurovea veľmi tešíme.
