Študenti ukázali, ako môže vyzerať prvý promenádny most v Bratislave

Miléniový most v Londýne, Motýlí most v Kodani, Mierový most v Calgary, Dúhový most v kalifornskom Long Beach či Prírodný most v Teheráne. Pešie lávky sú nielen spojnicami častí miest oddelených riekou či diaľnicou, ale aj atraktívne verejné priestory a zaujímavé technické i architektonické diela. Aj Bratislava môže získať takýto verejný priestor s panoramatickým výhľadom na mesto a jeho dominanty vďaka promenádnemu mostu, ktorý v budúcnosti môže spojiť nábrežie Eurovea a Nového Lida – a zavŕšiť premenu na skutočnú metropolu na rieke. Rôzne pohľady na to, ako by prepojenie nábreží mohlo vyzerať a fungovať, ukázala súťaž pre študentov architektúry, dizajnu a stavebného inžinierstva. Súťažné návrhy reflektovali inšpirácie zo sveta, ale museli sa popasovať s náročnou úlohou preklenúť peším mostom mohutný európsky veľtok.

Študentskú súťaž vyhlásila spoločnosť J&T REAL ESTATE (JTRE), developer Eurovea City a Nového Lida, v spolupráci so Stavebnou fakultou a Fakultou architektúry a dizajnu Slovenskej technickej univerzity v Bratislave a Katedrou architektonickej tvorby Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Zúčastnené školy súhlasili s tým, aby sa zapojili aj študenti z Technickej univerzity v Košiciach a Českého vysokého učení technického v Prahe, ktorí o súťaž prejavili záujem na základe zverejnených informácií v médiách.

„Teší nás záujem budúcich architektov a stavebných inžinierov aj o takýto náročný a komplexný typ projektu a chuť v tímoch riešiť dôležité verejné priestory na dunajskom nábreží. Napriek tomu, že pandémia obmedzila vzdelávací proces na univerzitách, študenti odovzdali viacero podnetných a originálnych návrhov. Priniesli rôzne možnosti prístupu ku konštrukcii a dizajnu pešieho mosta a jeho napojenia na námestia nového centra Bratislavy. Súťaž ukázala opodstatnenosť vybudovania promenádneho mosta na Dunaji a je dobrým príspevkom do diskusie o jeho možnej polohe a podobe,“ hodnotí Pavel Pelikán, výkonný riaditeľ JTRE.

Myšlienka vybudovať v Bratislave prvý peší most nadväzuje na plánované rozšírenie centra mesta aj na pravý breh Dunaja. Promenádny most má fyzicky zavŕšiť prepojenie nových častí centra a zároveň sa stať samostatne fungujúcim pobytovým verejným priestorom, ktorý ponúkne obyvateľom a návštevníkom Bratislavy unikátny pohľad na mesto priamo z Dunaja. „Cieľom študentskej súťaže je hľadať ideový a kreatívny prístup a originalitu návrhu mostu integrujúceho nové časti centra mesta na oboch brehoch Dunaja, ktorý prepojí nielen verejné priestory zastavaného územia, ale aj jeho oddychové zelené nábrežia. Umožní tak otvorenie diskusie o možnostiach osadenia pešieho mosta do prostredia a kontextu rozvíjajúceho sa moderného centra Bratislavy. Pre študentov ide o možnosť vyskúšať si zadanie komplexného inžinierskeho
a architektonického diela v reálnom prostredí Bratislavy v tímovej spolupráci,“
charakterizuje súťaž odborná porota. Po vyhlásení súťaže v januári tohto roka sa prihlásilo 57 študentov tvoriacich 37 riešiteľských tímov. V marci sa všetci prihlásení študenti zúčastnili na online workshope vedenom projektovým tímom Nového Lida. K termínu odovzdania napokon prišlo 18 súťažných návrhov, ktoré následne hodnotila 15-členná odborná porota zložená zo zástupcov mesta, mestských častí Petržalka, Ružinov a Staré Mesto, zástupcov vyhlasovateľa a zúčastnených škôl, architektov, urbanistov a odborníkov na dopravné stavby. Porota sa po diskusii na dvoch online zasadnutiach rozhodla udeliť tri rovnocenné ocenenia na základe celkového zhodnotenia návrhu. Odráža to rôznorodý prístup študentov k typu konštrukcie mosta
a rozdielny spôsob ako pôsobí najmä v kontexte existujúceho verejného priestoru námestia M. R. Štefánika. „V súťaži sa objavili dva druhy prístupov: veľmi reálny, so zodpovedným statickým riešením a snahou o komplexný architektonicko-inžiniersky návrh a výrazné koncepčné návrhy súvisiace s otázkami, ktoré neboli priamo v zadaní – umiestnenia a typu premostenia ako propeler, neviditeľný most, tunel alebo ostrovy,“ píše sa v hodnotení poroty, ktorá uprednostnila reálne návrhy s komplexným technickým riešením na základe súťažného zadania.

 

Ocenené návrhy a ich hodnotenie:

Návrh č. 7 – Karmen Kovačičová, Martin Ščigulinský, Stavebná fakulta STU

Visutý most s oceľovou mostovkou a betónovými pylónmi predstavuje staticky klasické riešenie tohto typu nosnej konštrukcie s definovaným pôsobením síl. Most je riešený symetricky v rámci celkovej dĺžky. Návrh kvalitne komunikuje s architektúrou budov na strane Eurovey a potenciálne aj na strane Nového Lida, rešpektuje a dotvára priestor pred sochou M. R. Štefánika a leva, ktoré pylón opticky rámuje. Navrhovaný most je vhodne zasadený do prostredia, s kvalitným riešením napojenia na obe územia a rytmicky sa dopĺňa s existujúcimi bratislavskými mostami.

 

Návrh č. 22 – Matouš Pluhař, Ondřej Pecháček, Fakulta architektury, ČVUT Praha

Betónová lávka je riešená ako spojitý štvorkomorový nosník premenlivého prierezu s využitím overenej technológie letmej betonáže. Návrh je „primeraný“ v najlepšom zmysle slova. Primerane kreatívny, primerane zasadený do prostredia, primerane inovátorský, primerane komunikujúci s okolím, primerane jedinečný. Jasné riešenie rešpektuje základné priestorové danosti územia. Prináša progresívne využitie ultravysokopevnostného betónu, vyznačuje sa tvarovým minimalizmom s prvkami „sochárskeho“ riešenia tvarovania mostného piliera a mostovky. Návrh výborne reaguje na fakt, že pešia lávka v tejto polohe vybočuje zo súčasného rytmu bratislavských mostov. Na blízkosť Mosta Apollo a Starého mosta reaguje subtílnosťou, jednoduchosťou a precíznosťou a veľmi dobre tak zapadá do nábrežnej siluety.

 

Návrh č. 29 – Michal Križo, Fakulta architektúry a dizajnu STU

Priehradová konštrukcia so štyrmi poliami premenlivej výšky, ktoré nad podperami v toku vytvárajú oblúky. Kvalitný návrh pôsobí zaujímavo vďaka výraznej ale nie mohutnej oceľovej hlavnej časti nosnej konštrukcie a podporuje využitie mosta ako pobytovej oddychovej zóny. Prináša vyvážené realizovateľné riešenie a rešpektuje priestorové pomery okolia sochy M. R. Štefánika na námestí v Eurovea. Subtílna priehradová konštrukcia vhodne dopĺňa siluetu bratislavských mostov.

 

Lifestyle
Eurovea rozšírenie

Doprava:

Autobusom

Autobusové zástavky a linky MHD

  • Malá scéna: 29, 50, 70
  • Nové SND: 29, 78, 90, 133
  • Panorama City: 50, 88, 90

 

Trolejbusom

Trolejbusové zástavky a linky MHD

  • Nové SND: 210

 

Električkou

Zástavky a linky električiek

  • Šafárikovo námestie: 1, 3, 4, 6, 8

 

Dočasná zmena organizácie dopravy! Viac info tu.

Otváracie hodiny:

Obchody Pondelok - Nedeľa 10.00 - 21.00
Food court Pondelok - Nedeľa 10.00 - 22.00
Supermarket Pondelok - Nedeľa 07.00 - 22.00

365Fit&Co

Pondelok - Piatok 06.00 - 22.00
  Sobota - Nedeľa 08.00 - 22.00

Cinema City

Pondelok - Piatok 10.30 - 22.00
Sobota - Nedeľa 13.30 - 22.00

Olympic Casino 

Pondelok - Nedeľa 09.00 - 05.00
McDonald's Pondelok - Nedeľa 8:00 - 23:00

 

Parkovanie:

Pracovné dni vždy 3 hodiny ZDARMA

Víkendy a štátne sviatky prvých 5 hodín ZDARMA

Každá ďalšia hodina len 3.50€**

 

*Víkendové parkovanie: od soboty od 07:00 do pondelka do 07:00. Sviatky: od 07:00 do 07:00 nasledujúceho pracovného dňa.

**Po opustení parkovacích priestorov na dobu min. 2 hod. ďalšie 3 hodiny zdarma, resp. 5 hodín cez víkend.

 

  • Poplatok za stratu parkovacieho lístka je 60 €. V prípade straty parkovacieho lístka, prosím, kontaktujte správu parkoviska +421 2 20 915 116 alebo navštívte Info Kiosk.
  • Možnosť validácie parkovacieho lístka vo vybraných prevádzkach (Billa, Cinema city, Olympic Casino). Validovaný lístok pred výjazdom treba vložiť do platobného parkovacieho automatu.
  • Možnosť bezkontaktnej úhrady parkovania cez aplikáciu ParkDots (okrem validovaných lístkov).

 

Parkovanie možné: Podzemné garáže (-2.p., -3.p.), Parkovisko Olejkárska (pri DPMB, možné parkovanie aj vozidiel s LPG pohonom)

 

Dočasná zmena organizácie dopravy! Viac info tu.

 

Virtuálna prehliadka

HORE